Vad vi hade…

I 70 år har Cetaphil varit ett klassiskt hushållsvarumärke inom hudvård som rekommenderas av hud- och barnläkare över hela världen. 2015 fick Søder uppdraget att hjälpa till med lanseringen av Cetaphil på den svenska marknaden.

Redan tidigt i processen upptäckte vi en paradox: Människor vill ha prisvärd, ärlig och kliniskt bevisat effektiv hudvård. Men människor vill också ha lite lyx.

Vi bestämde oss för att gräva lite djupare. Och upptäckte att många av världens mest kända ansikten rekommenderar Cetaphil – utan att få betalt för det. (Googla ”Cetaphil celebrity och se själv.) Varför? Med Cetaphil får superstjärnorna för en gångs skull rekommendera något de verkligen gillar och litar på. Utan mystiska mirakelingredienser eller sockrade sponsoravtal.

 

Vad vi gjorde

Där hade vi storyn. Cetaphil är stjärnornas skönhetshemlighet – hudvårdsserien de väljer när de får välja själva.

Lanseringskampanjen baserades på två principer:

Rekommendation

De man gillar bäst litar man på mest. Därför lät vi Sveriges mest tongivande influencers och skönhetsskribenter prova Cetaphil och säga vad de tyckte i sina egna kanaler. Detta kompletterade vi med event, sampling, apoteksutbildningar, butikskampanjer, native advertising och SEO.

“Always on”

Hudvård har ingen kampanjsäsong. Därför måste man finnas ständigt närvarande i målgruppens sociala kontaktytor med engagerande och delbart innehåll.

”Hemligheten” spred sig snabbt från superstärnor till influencers till fans till konsumenter.

50 +

över försäljningsbudget

100%

distribution

No. 1

ansiktsrengöring

2017 tar Cetaphil ett nytt stort steg – rakt in i Åhléns alla varuhus.

Inte illa för en hemlis

Søders uppdrag

• Koncept och strategi

• Instagram och Facebook – contentproduktion, publicering, dialog  och 24/7-övervakning

• Reklamfilm

• Print och trycksaker

• Event

• Partnered native advertising