Nasonex – Sveriges populäraste nässpray

Vad vi hade…

Allergisk rinit, alltså rinnsnuva och nästäppa på grund av allergi, drabbar 15-20% av befolkningen. 7 av 10 svenskar upplever dock att de inte får lindring för allergiska besvär – trots att de behandlar den.

15-20%
av befolkningen har pollenallergi

7 av 10
svenskar lider fortfarande av sina allergiska besvär trots behandling

Vanligaste symtomen:
Rinnsnuva, nästäppa, nysningar, klåda och trötthet

Søder fick uppdraget att lansera allerginässprayen Nasonex på den receptfria marknaden (OTC). De inledande konsumentundersökningarna visade en tydlig paradox:

Allergiker är frustrerade över att inte få lindring för sina besvär – men de byter ändå inte allergiläkemedel.

Vad beror det på? Efter lite grävande blev anledningen tydlig – kunskapen om hur allergi fungerar och vad man kan göra åt besvären är ofta är inte alltid vad den borde vara.

Vid svåra besvär, alltså där man i sin vardag känner sig hämmad av sina allergiska symtom, bör man i första hand använda en anti-inflammatorisk nässpray. Men många konsumenter väljer ändå en annan behandling.

Nasonex är en anti-inflammatorisk nässpray som minskar den allergiska inflammationen i näsan – den egentliga orsaken till svåra allergiska besvär.

…vad vi gjorde…

Nasonex behövde alltså göra två saker – synas mycket och förklara ännu mer. Lösningen blev därför helt enkelt att låta produkten berätta själv:

Säg hej till Dr. Nasonex – alltid på allergikernas sida!

…vad som hände.

Lanseringskampanjen var milt uttryckt en succé – som överträffade alla mål med råge! Idag är Nasonex Sveriges mest kända och sålda anti-inflammatoriska nässpray.

90%

Varumärkeskännedom 90%

100 msek

Försäljning

Topp 10-listan

Apotekens OTC

Søders uppdrag

• Idé och koncept

• Reklamfilm – TV och online

• Webb och online ads

• Print

• Native advertising

• Butikskampanj och apoteksutbildning