The gentle beauty secret of the stars

Bakgrund
Cetaphil hudvårdsprodukter finns att köpa över hela världen. I Sverige är varumärket helt okänt. Produkten är ganska oglamourös och inte speciellt dyr. Det har dock skrivits en del bl a i USA om att det är många kändisar som använder Cetaphil, för att det fungerar.

Lösning
Att använda ett eller flera stora namn från Hollwood i lanseringskampanjen hade säkert varit effektfullt, men väldigt kostsamt. Istället skapade vi konceptet "The gentle beauty secret of the stars" där den svenska konsumenten själv får upptäcka vilka kändisar som använder produkten. Antingen genom att googla eller att läsa blogginlägg från svenska lifestylebloggare. Genom en rekommendationsstrategi skapade vi intresse för produkten, lager på lager, utan att behöva betala för den innersta kärnan - Hollwoodkändisarna. Bloggare som lovprisat Cetaphil är bl a Petra Tungården, Daniel Paris, Maria Montazami, Hannah och Amanda.

Lanseringskampanjen innefattar utöver bloggare även Facebook, Instagram, hemsida med blogg, SEO, reklamfilm online, print, events, sampling, native, POS, trycksaker mm.

Resultat
Cetaphil är just nu den snabbast växande hudvårdsserien på svenska apotek och har idag 100% distribution. Enskilda artiklar har sålt slut vid upprepade tillfällen och intresset i sociala medier har varit enormt. Försäljningen har slagit budget med mer än 50%.

Case, Digitalt, Film, Galderma, Övrigt, Print

cetaphil_schh

cetaphil_annons

cetaphil_Facebook

cetaphil_mysecretcetaphil

cetaphil_web